dinsdag 22 maart 2016

Blogverjaardag + tutorial ruffle sleeve for the Lila dress + give-away!!!

Scroll down for the English tutorial 

Vandaag is het mijn tweede blogverjaardag!! Dit tweede jaar heb ik vooral in real life vele interessante "collega's" mogen ontmoeten. Eens van achter mijn scherm komen en meedoen aan allerlei activiteiten zoals testevents, booklaunch parties en naaiweekends heeft mijn wereld groter en rijker gemaakt. Bedankt aan al mijn lieve volgers, ik blog graag nog een jaartje (of tien) verder ;-)


Ter ere van deze verjaardag maakte ik samen met Marte een cadeautje voor iedereen! Een extra patroondeel voor de Lila dress & jumpsuit, namelijk een gratis te downloaden frons mouwtje. Wie mij volgt op instagram en sinds kort ook Facebook zag al een eerste experiment met het frons mouwtje. 


Lila heeft nu maatje 2 jaar, ik moet ervan profiteren dat ze nog even in het Lila patroon past. Ik maakte de basis Lila dress met het frons mouwtje in de prachtige balloons stof van I got stripes. Op instagram volg ik I got stripes al een tijdje en zodra Petite Couture ze als één van de eersten verkocht, was ik er als de kippen bij.


Aan de hand van een stap voor stap handleiding toon ik, hoe je dit frons mouwtje kan toevoegen. Download eerst en vooral het gratis patroondeel.
Here we start the tutorial on how to add the ruffle sleeve to the Lila dress pattern. You can download this extra pattern piece here for free.


Vouw de mouwtjes dubbel met de slechte kanten op elkaar en strijk. Stik met een grote steeklengte op 0,5 cm langs de gebogen rand zonder te hechten aan het begin en einde. Met deze draad zal je het mouwtje fronsen. De heel perfectionistische naaisters kunnen 2 fronsdraden stikken.
Fold the sleeves in two with the wrong sides together and iron. Stitch with a large stitch length at 0,5 cm along the curved side without stitching up at the beginning and ending. With this thread you will ruffle the sleeve. If you want to ruffle perfectly, you can stitch 2 ruffle threads.



Maak het Lila bovenstukje zoals beschreven in het patroon. Meet met een lintmeter de armopening en  verdeel in 2 gelijke delen. Markeer met 2 speldjes aan de voor- en achterzijde.
Sew the Lila bodice as explained in the pattern. Measure the arm opening and divide in 2 equal parts. Mark with 2 pins at the front and backside.



Speld het mouwtje met het middelste knipje ter hoogte van de schoudernaad. Frons tot het mouwtje tussen de 2 speldjes past, die de helft van de armopening markeren.
Pin the sleeve with de middle notch at the shoulder seam. Ruffle until the sleeve fits between the 2 pins, that mark half of the arm opening.


Ga verder met de Lila dress handleiding en zorg dat het mouwtje langs de binnenzijde zit bij het naaien van de armopeningen.
Continue with the Lila dress instructions and make sure the sleeve is at the inside when sewing the arm openings.



Je kan dit bovenstuk combineren met zowel de jurk als de jumpsuit optie!
You can combine this bodice with the dress or jumpsuit option!



Het is nog niet gedaan met de cadeautjes. Een tweede verjaardag vraagt om een dubbele give-away! Dankzij de twee super sympatieke dames Wendy van Petite Couture en Helena van De Stoffenkamer kunnen jullie 2 pakjes winnen! 



Wat valt er te winnen?
* De winnaar van Petite Couture mag 75 cm kiezen uit een selectie prachtige tricots, bekijk ze hier
* De winnaar van De Stoffenkamer mag 75 cm stof uitzoeken uit de coole I got stripes collectie
* Ik geef aan beide winnaars een papieren Lila dress & jumpsuit erboven op
* Deze give-away is open voor alle Belgische volgers

Wat moet je doen om te winnen?
* Laat hieronder een berichtje na en vertel welke je favoriete Lily & Woody creatie is en wat je favoriete stofje is op dit moment
* Vul de Rafflecopter in
* Op vrijdag 25 maart maak ik de winnaars bekend en toon ik jullie een tweede naaisel met de I got stripes stoffen

a Rafflecopter giveaway

44 opmerkingen:

  1. Proficiat met je 2de blogverjaardag! Fijn om je in het echt wat beter te hebben leren kennen. En benieuwd naar wat je het komende blogjaar allemaal in petto hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dikke proficiat! Bij mij is het vandaag net 1j geleden dat het bloggen (her) begon! Doe jij ook maar nog even verder! Mijn favoriete creatie die ken je, want die kon ik deze week via IG van je kopen!! Yes!!!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele dikke proficiat met je blogverjaardag!! Een tijdje geleden deed je van twinning met je schattige dochtertje: de Pedrell blouse voor jou en een aangepaste t-shirt voor haar. Dat vond ik echt prachtig!!
    Mijn favoriete stofje op dit moment is de Copper Meadow van Cotton + Steel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd! Super leuk die toevoeging op het lila patroon, die ga ik zeker gebruiken. Dat ballonnen stofje vind ik echt super op dit moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hiep hiep hoera voor de blogverjaardag! Ik ben nog altijd volledig weg van de verhaardagslila. Maar stiekem vind ik alle kleertjes, groot en klein, altijd weer een enorme inspiratiebron. Mijn favoriete stofje: geo birds

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd en bedankt voor het mouwtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hip hip hoera, we lezen met plezier al jouw naaiavonturen op je blog, ook die komende 10jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een super fijne verjaardag! Deze Lila is weer prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Proficiat ! Het Miss Madeline topje vond ik super. Het Humingbird stofje is dan ook mijn favoriet momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoera! Ik vind de Icecream-Tiny een toppertje! En een stofje van ELVELYCKAN DESIGN kan me altijd bekoren!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De birthday Lila dress met het piepgaatje vind ik zo mooi. Ik ben momenteel fan van de stoffen van Lotte Martens trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai zeg, wat een werk met al die Rafflecopter-eisen! Al een geluk dat ik een trouwe volger van al die dingen ben :-) Mijn grote favoriet was Lila's jurkje voor MonDepot, met die krijtstreep en dat strikje. Prachtig, echt waar. Ik ben de laatste tijd ook helemaal into speciale kwaliteit stoffen zoals wol. Maar die ballonnen, die staan ook nog op mijn verlanglijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees hier heel graag mee, altijd topcreaties, hiperdepiperdepip voor jouw blog! Je roze pedrellblouse blies me van mijn sokken, onwaarschijnlijk schoon! En ik ben helemaal weg van de geo Mountain van I got stripes en van die roze bootjes natuurlijk (die ik al in huis haalde)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dikke proficiat en je weet al wel via IG dat ik helemaal weg was van de prachtige jurk waarmee je meedeed aan de Compagnie M. wedstrijd. En de foto was ook zo perfect: die bloemetjes en dat roze! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. waauw, dikke proficiat met je tweede blogverjaardag!! ik ben grote fan van alles wat je maakt, iets kiezen vind ik dus wel erg moeilijk hoor!! ik ben vooral fan van je kleinemeisjesmaaksels, bv. dat jurkje in het ijsjesstofje onlangs is me echt bijgebleven, zooooo schoon!! Ook verschillende van je Lila-jurkjes voor Lila vond ik de max, net als recent ook de Miss Madeline! De stoffen van I got stripes ken ik nog niet, oeps... ik ben wel gek op de stoffen van de melkbrigade, maar ik sta misschien al wat achter als ik die opgeef :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd! Mijn favoriet is die dierenprintjurk met appelblauwzeegroene stof die je voor jezelf maakte! Maar het was moeilijk een selectie te maken tussen al dat moois natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. voor mij de black sharks on white please! voor een kleedje voor mijn mini-meisje. Trouwens grote fan van je patroon, al een aantal stuks gemaakt voor mijn meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De Dusty top wil ik voor mezelf ook maken - pastel staat me niet zo, dus 't zou in een andere stof zijn :-) Ik hou wel van leuke printjes voor mijn peuter en de baby die er binnenkort aan komt - de x'jes, zwart-wit wolkjes of de geometrische vogels. Leuk voor T-shirtjes én voor babybroekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dikke proficiat met je 2de verjaardag. Hopelijk volgen er nog heel wat creatieve jaren! Wat een leuke give-away!
    Ik vind de Ruffles for two super leuk. De stof, het model, de ruffels, de kleuren. Prachtig!
    Dit vind ik een hele mooie nieuwkomer: http://petitecouture.be/stof/leopard-hunters-green
    Al ben ik ook wel grote fan van Betty Blush van Chat Chocolat.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik naai nog niet zolang, maar was super blij toen ik voor kerst een cadeaubon krreg voor de webshop van Compagnie M. Het eerste patroon dat ik kocht was de Lila Dress & Jumpsuit! Wat een tof patroon waarbij je verschillende mogelijkheden hebt. Eigenlijk zijn het meerdere patronen en dat voor de prijs van 1, toch geweldig! Bij de stofjes ben ik fan van Chat Chocolat, Froy & Dind, Lillestoff,... Maar ook het stofje dat jij hebt gebruikt van I got Stripes is super! Heb een petekindje dat in juli verjaart en hier ook mooi mee zou staan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Proficiat met je blogverjaardag!!! mijn favoriet? Ik kon niet kiezen tussen 2. De eerste is de Jill jurk van LMV met het soft cactus stofje. En de 2e is de jurk uit deze blogpost met de ballonnetjes, ZO mooi!! allebei! En sowieso vind ik het ook wel altijd tof als jullie matching creaties dragen ;)
    En verder wil ik wel heel graag winnen bij die give-away! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Congratulations! Love the Lila pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oooh, heerlijk, een mouwtje! Daar zat ik zowaar op te wachten! Van de Lila ben ik sowieso superhard fan. Welk stofje ik nu geweldig vind, dat weet ik eigenlijk niet. Zelfbescherming, ik kijk niet rond ;-) Al vind ik alle stofjes met origami-achtige prints wel het einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Proficiat met je blog-verjaardag!! Die ruffles, zo mooi!
    Jouw mooiste creatie, da's een moeilijk, ik ben kei hard fan van alles wat jij maakt. Maar ik ga voor de Theo voor de derde verjaardag van je zoon. Fris, fleurig, properkes afgewerkt, mijn streefdoel ;-).
    Favoriet stofje, da's iets anders. Ik doe namelijk mijn uiterste best om niet te kijken naar nieuwe stofjes (work with what you have en al) maar het nieuwe stofje van Zonen09 dat er zit aan te komen vind ik nu al fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. 2 jaar hiep hiep hiep!
    IK ben ook een fan van de ruffles, maakt het jurkje echt af!
    Bij de stofjes zitten 2 overduidelijke favorieten: hummingbird en the balloons. Zalige jurk heb je ermee gemaakt.
    IK ben fan van de verjaardagslila, echt super!
    We zullen vast nog veel erg mooie dingen tegenkomen van jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoera!
    De ananasjesjurk die je voor jezelf maakte vond ik prachtig (hoewel ik helemaal geen ananasfan ben :-))!
    Momenteel kunnen poederroze en mintgroene stofjes mij bekoren, net zoals de hippe zwart-witprints!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Proficiat met je blogverjaardag!
    Ik vind je ileana jurk met zwaantjes nog steeds prachtig! Mijn favoriete stofje is budapest marine.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Proficiat met je blogverjaardag!
    Ik vind je ileana jurk met zwaantjes nog steeds prachtig! Mijn favoriete stofje is budapest marine.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hip hip hoera, gelukkige blogverjaardag !
    ik hou wel van je dusty top in chat chocolat, de claudette truitjes, en zo veel meer !!
    mijn favoriete stofjes van het moment ? de hummingbird steekt al even m'n oogjes uit =) maar ook de ballonnetjes, alles met een retrotintje is top ! :)
    nog veel blogplezier !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Laat me toch niet kiezen ... dat kan ik niet ... jij bent diegene die me liet zien dat pastel toch helemaal oke is .... meer nog ... ik kies nu soms zelf voor een pastelleke :-). Proficiat x

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Van harte gefeliciteerd met je blogverjaardag! Ik zie hier heel wat moois passeren, maar de zwaantjesjurk en de Jilljurk met de konijntjes van Soft cactus springen er voor mij uit. Ik probeer niet al te veel naar stofjes te kijken, want mijn kast puilt nu al uit, maar deze ballonnetjes vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Proficiat met je blog-jaardag!!!
    Als ik moet kiezen welke creatie van jou ik het mooiste vind, wat een onmogelijke opgave is, vind ik de Compagnie M Julia sweater met het mooie strikjes-schouderdetail het leukst!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Proficiat met je blogverjaardag! Je maakt hele leuke dingen. Ik vind oa je Ivy jurk heel mooi. Ik kan moeilijk kiezen, maar ga toch voor Panda Flower van Elvelyckan als favoriet op dit moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. HIEP HIEP HOERAAAAAAAAAAAaaaahhh... ik ben een newbie in het naaiwereldje maar goed op weg om nooit meer kledij te shoppen voor de kids omdat ik het nu eenmaal leuker vind om in een stoffenwinkel hun niewe garderobe uit te kiezen ;) Ik vind super veel leuk wat je al maakte , de jumpsuit, alles zowat v Compagnie M. , maar de lila dress hierboven is ook super schattig . Mijn favo stofje (ah sjeezus das lastig kiezen seg, kies ik eentje vor de boys of eentje voor mijn meisje *zucht*) Ik ga toch voor de Geo mountains black on white omdat dit een stofje is waar ik nog geslachtswijs alle kanten mee op kan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Waw super mooi. Dit kleedje en stofje is fantastisch. Doe er nog vele jaren en mooie creasis bij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik vind gewoon dit kleedje en stofje met ballonnetjes op super! ❤ mijn dochter zou het geweldig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik vind gewoon dit kleedje en stofje met ballonnetjes op super! ❤ mijn dochter zou het geweldig vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. De kaptrui uiteraard want die wordt hier aan de lopende band gemaakt met allerlei aanpassingen zodat ie er telkens anders uitziet. De lillestoffjes vind ik de maximale, ze zijn stoer en Girly tegelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik vind de twee susannes echt wel top, zeker omdat jullie zo mooi samen op de foto staan. Mijn favoriete stofje, oei ik kan niet kiezen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik vond jouw liesellove summer vibes jurkje prachtig!
    Momenteel zijn de i got stripes stofjes toch wel mijn favorietjes (zeker de roze ballonnetjes).

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Van harte gefeliciteerd met je blogverjaardag. Ga zo door, ik geniet van je blogjes ;-) Jammer dat ik als Noorderbuur niet mee kan doen, maar die verzendkosten zijn zo belachelijk hoog, hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Your precious girl looks so cute in her new dress :) Love the addition of the sleeve :)

    BeantwoordenVerwijderen