maandag 31 oktober 2016

Omkeerbare wanten op maat: tutorial


About blue fabrics lanceert morgen 2 nieuwe Eva Mouton stofjes speciaal voor de feestdagen! Ik mocht er al mee aan de slag en maakte omkeerbare wanten op maat. Ook ideaal als cadeautje onder de kerstboom en op amper een half uurtje klaar! 


Teken de omtrek van de handjes en voeg 1,5 - 2 cm naadwaarde toe, afhankelijke van de dikte van je stoffen. Dikkere fleece en pluizige stoffen vragen om 2 cm naadwaarde.


De handschoenen zijn omkeerbaar, maar voor het gemak benoem ik Eva Mouton als buitenstof en de roze fleece als binnenstof. Knip uw zelfgetekend patroon 4x in buitenstof en 4x in binnenstof, gespiegeld voor het linker en rechter hand. Voeg nog 2 mouwboorden toe, te kopiëren van een goed passend sweater patroon.


Stik op persvoetbreedte de goede kanten op elkaar van de buitenstof. Stik ook de binnenstof met de goede kanten op elkaar en vergeet geen keergat open te laten. De zijnaad van de mouwboord stikte ik met de overlock, maar dit kan evengoed met een gewone naaimachine op stretch steek. In de zijnaad voegde ik een label toe, waar eventueel een touwtje (of klik systeem als je Riet heet ;-) aan kan bevestigd worden om de wanten niet te verliezen.


Vouw de mouwboord dubbele en schuif de handschoen als volgt in elkaar: 
1. buitenstof met de goede kant naar buiten
2. mouwboord met label tegen de buitenstof
3. binnenstof met de goede kant naar binnen 


Stik doorheen de 4 lagen stof (buitenstof, dubbel gevouwen mouwboord en binnenstof) met de overlock of stretchsteek van de naaimachine. 


Keer de wanten doorheen het keergat en naai dit met de hand toe.


Bewonder uw resultaat en maak meteen nog een paar of twee.



De handschoenen zijn perfect aan beide kanten draagbaar, al is de Eva Mouton kant duidelijk favoriet bij de dochter. De zoon kreeg een stoer restje van het Kids on tour project.




Stoffen: Winter Angels van Eva Mouton Christmas - About blue fabrics 
Patroon: zelf te tekenen op maat



27 opmerkingen:

  1. Heel leuk, inderdaad ideaal als klein kerst pakje! En wat een leuke stofjes weeral!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Merci voor de uitleg. Ga ik zeker eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n cool project met die stof had ik niet kunnen bedenken. Echt super super mooi! Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die engeltjes zijn geweldig mooi! Een bijkomend voordeel: als er een handschoentje zoek is, maak je toch snel eentje bij! ;-) (maar mss zijn kids wel extra zorgzaam voor hun handschoenen als ze mee de stof mogen kiezen?)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe schattig. En tof dat je ons leert hoe het moet 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een geweldig mooie wanten, echt supet met dat stofje!! Ik was al van plan om wanten te maken voor de kids, maar ik denk/vrees dat ik niet anders zal kunnen dan dit geweldige idee klakkeloos kopiëren... Hopelijk vind je dat niet erg? ;-) Wanneer komen die nieuwe stofjes te koop trouwens??? zag ze nog niet bij bambiblauw of madeline... effe rondkijken misschien... bedankt alleszins voor het superleuke idee en de uitleg!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en dan nog eens met tutorial en al.... alweer een toppertje!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n toffe wantjes! Ik zal eens moeten kijken of ze er hier ook geen 'nodig' hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een super tof idee! Bedankt voor het delen ook. Echt heel leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heeeerlijk geniaal en mega schone engeltjes stof! Copypasten maar!!! #inspired

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toeme toch, zo cute! Dankzij jou vliegt er nu nòg een project op de to-sew lijst. Ik zal maar al op zoek gaan naar een verkooppunt van dit schoons! Benieuwd of ze er ook pakketjes tijd verkopen 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig. We hebben zaterdag nog maar wanten gekocht voor onze lieverds. Ik vind het echt wel origineel en heel mooi. Ideaal voor stoffenrestjes. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik voel dat er weer een project aan zit te komen. Waar is mijn lijstje?! Zeer leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ooo zo tof! Thanx voor de uitleg :) Dit moet goedkomen hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super leuk! Bedankt voor het delen! Ze staan je dochter in combi met de jas ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super leuk! Bedankt voor het delen! Ze staan je dochter in combi met de jas ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. This is a wonderful idea! Thanks so much for the tutorial! The mittens are awfully cute!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. heel leuk misschien ga ik ze wel maken voor mijn klein kinderen

    BeantwoordenVerwijderen